Lektion 7 och 8 Tips för att bli nätsmart

Jag introducerade med att läsa ur två av elevernas loggböcker. De fick på så vis exempel på vad som är bra respektive dåligt med att det är så lätt att publicera på sociala medier. Därefter fick de chans att komplettera sina listor. Nu kunde alla känna att de tänkt, skrivit och fått kunskap om fördelar och nackdelar med sociala medier. Efter det fick de läsa igenom hela sina loggböcker och fundera över allt de hade lärt sig.


Äntligen var det dags att tillsammans skapa en lista med tips till åk 3. En elev kom med förslaget att det skulle handla om hur man blir “nätsmart” -ett uttryck som introducerats under dessa lektioner. Klassläraren fördelade ordet och jag skrev ner det eleverna sa. Vi repeterade vad som stod i Bamse-serien och checkade av att vi också fått med detta. Det tog slut med idéer och det var dags att avsluta, men det kändes inte som vi berört alla delar av vårt arbetsområde vilket gjorde att vi fortsatte under en senare lektion. Jag hade då i förväg gått igenom våra lektionspass och skrivit ner några ämnen som jag repeterade för att få igång tänket, bl.a. vad som är viktigt att tänka på när det gäller könsroller i media och att det finns fördelar med att uttrycka sin åsikt i sociala medier. De hade svårt att formulera vad de ville få fram och det blev ofta “allt är inte sant”, fast de hade uttryckt en mycket mer avancerad tankegång muntligt. Jag hjälpte till att sätta ord på ett par punkter, men ville helst att det skulle vara deras formuleringar. Det känns viktigt när de ska presentera detta för åk 3, dels att de känner sig trygga med vad de skrivit och för att treorna ska förstå.

Vi diskuterade hur vi kan genomföra själva presentationen av tipsen och en elev tyckte att vi skulle göra olika bilder till punkterna och prata utifrån dem. Vi beslöt oss för att dela upp oss och ha ansvar för några punkter var. Jag bad dem kategorisera punkterna, vilka hör ihop? Detta engagerade de flesta och vi delade in punkterna på tips-listan i olika färger. De ville genast säga vilken färg de ville ha ansvar för. Jag lämnade här över till klassläraren som ska fortsätta arbetet med själva presentationen i åk 3.

Kommentarer