Lektion 1 Vad är media?

Lektionsplanering
Nu har jag genomfört den första lektionen i arbetet med MEDIA i åk 4. Till en början kände sig eleverna något osäkra på begreppet, men när jag ritade pilar från en avsändare till en massa mottagare och konkretiserade hur kommunikationen kan gå till, så kom de med förslag som tidningar och TV. Vi talade om skillnaden på massmedia och sociala medier. När jag refererade till enkäten och de förstod att det var min utgångspunkt så ville de gärna räcka upp handen och ge exempel på media och hur det kan användas. De kände att de “ägde” ämnet och visste vad de talade om. De hade inga problem att hitta fördelar med media:
  • Föräldrar kan ha koll på en.
  • Behöver inte pengar för att få kontakt.
  • Ha kontakt med kompisar.
  • Når många.
  • Har kul!
  • Få veta om det har hänt nåt, om någon har dött, hur vädret är, vad som ska vara på tv, vilken mat det ska bli i skolan, vägarbeten m.m.
  • Lätt att få hjälp vid nöd.
Det märktes att det är sociala medier som de känner sig mest bekväma att reflektera kring.

Det kändes väldigt spännande att introducera “Loggboken” och se hur de skulle ta sig an skrivandet där i. Många frågade flera gånger för att förstå frågan och vad som förväntades av dem. Ändå försökte jag ha en mycket konkret och elevnära fråga som start, “Vad använder du media till?”. De hade svårt att komma igång att skriva och frågade “kan jag skriva så här?”. Alla kunde till slut skriva något i loggboken och fick tid på sig för att bli nöjda.

Kommentarer