Lektion 2 Nyheter


Lektionsplanering
Senare under dagen var jag åter på plats med klassen och tyvärr var läraren tvungen att vabba och kunde därför inte delta på de två första lektionerna. Vi hade tänkt genomföra lektionerna tillsammans, men jag hade planerat dem. Nu kommer hon inte att veta hur eleverna tog sig an informationen och uppgifterna, vilket försvårar för oss att ta vid åt varandra och vara samspelta.


Vissa elever hade svårt att återberätta vad vi lärt under första lektionen medan andra hade mycket lätt att göra detta. Efter ett program av “Är det sant?” reflekterade vi tillsammans i klassrummet, vilket gick lite trögt. När vi sedan gjorde en värderingsövning där de skulle svara på frågor genom att placera sig på en linje i klassrummet och därefter fick de motivera var de hade ställt sig, så var fler mer aktiva. De som inte räckt upp handen förut gjorde det nu för att få förklara hur de hade tänkt när de placerade sig. Dessutom lyssnade de på varandra och lärde sig av kamrater som ställt sig på liknande och helt andra platser på linjen. De tyckte dessutom att övningen var rolig och ville fortsätta.

Att skriva i loggboken var återigen svårt för vissa som inte förstod frågorna riktigt. Jag förtydligade och var mycket tillåtande till just det som eleven själv föreslog. Jag förklarade att det handlar om att sätta ord på tankar som de har. Om man hinner en eller tre frågor spelar mindre roll, bara de har skrivit ner sina tankar så har de ägnat den tid de får på rätt sak och gjort sin uppgift.

Kommentarer