Lektion 4 och 5 Könsroller

Efter att ha repeterat vad media är så fick eleverna fundera över hur killar och tjejer ofta framställs i media. Vi gjorde en ram på tavlan för typiskt “killiga” saker och en för “tjejigt” och jag var noga med att säga att detta inte är saker som de själva tycker, utan hur det brukar vara i media. Jag överdrev för att de skulle våga säga allt möjligt. De fyllde ramarna med ord som “muskler”, “smink”, “långt hår”, “modeller”. De hade dock svårt att tänka sig att det kunde kännas konstigt om man inte passar in i en ram. De tyckte det var självklart att man inte behövde vara enligt en av ramarna och att det inte var något konstigt med det. Jag tror att de är bättre än många äldre elever och vuxna på att acceptera olikheter men jag tror även att de hade svårt att sätta sig in i känslor som kan uppstå. De gav mig många exempel på när de eller personer i deras närhet brutit normerna och detta är ändå ett tecken på att dessa situationer utmärkt sig. De ville inte se det som något konstigt men de kom ihåg dem för att de faktiskt reagerat särskilt på något.


Avsnittet från “Är det sant?” fick fungera som avstamp i en fyra-hörn-övning som gick mycket trögt. Eleverna tyckte det var svårt att tycka något. De kände sig osäkra och visste varken var de skulle placera sig eller hade någon motivering. Här fick klassläraren pressa dem lite så att de faktiskt tänkte på vad som gjorde att de gick till sitt hörn. Allt som sades fick ett “okej” eller en nick från oss lärarna och vi aktade oss för att värdera någon åsikt. Vi stannade länge vid var och en av de fyra frågorna i övningen, gav exempel och diskuterade. När vi visade reklam från leksakskataloger så tyckte de flesta att alla kan köpa allt och hade svårt att skilja på målgruppen reklamen rikta sig till och vilka de tyckte kunde få köpa produkten egentligen. Det krävdes att jag gjorde konkreta exempel som att “en mormor skulle köpa en julklapp till sitt barnbarn som var en kille, vilken grej tror ni hon skulle välja -titta på reklamerna”.  Vi lyssnade på de åsikter som blev formulerade, vilket de kunde använda sig av när de sedan skulle sätta sig och skriva i sin loggbok. Det hade redan tagit två timmar när det var dags för loggbok, istället för en som jag hade tänkt vid min planering.


Loggboken är fortfarande svår för vissa elever som blir helt handfallna, frågan var “Hur kan vi få bort de här ramarna?”. De fick sätta sig i par efter att ha skrivit i loggboken i ca 10 min. I paren fick de berätta vad de skrivit och tillsammans skriva en lista. Sedan fick de i tur och ordning bidra med vad de kommit fram till och vi kunde sammanställa ett gemensamt svar i punktform på tavlan. Detta gav flera kloka tips.

Efter en hel förmiddag, totalt 2,5 timmar kunde vi avsluta temat om könsroller i media.

Kommentarer