Lektion 6 Sociala medier

Som vanligt tar introduktionen av lektionen längre tid än planerat, då jag alltid repeterar vad vi gjorde sist. Jag ställer frågor om innehållet på förra lektionen, vilket nästan alla gånger fått dem att ställa frågor eller komma med synpunkter. Repetitionen får eleverna att reflektera ytterligare en gång och när lite tid har gått har nya tankar väckts. Här märks att det är ett elevnära ämnesområde, de har mycket erfarenheter och tankar. Dessutom fick eleverna i läxa av klassläraren att dokumentera all media de tog del av under en dag. Detta skapade också ett intressant samtal om vad media spelar för roll.  


Det svåra är när jag  i ett senare skede av lektionen försöker styra deras tankar och de ska svara på specifika reflekterande frågor. För många låser det sig då. Kanske för att de är rädda att göra fel. Jag och läraren fick pusha dem mycket för att få dem att prata och sätta ord på sina tankar när vi kom med diskussionsfrågor till grupperna, ännu värre var det med helklassdiskussion. Jag upplever att de varit mer avslappnade och pratiga när klassläraren varit frånvarande av olika anledningar. Det kan vara bra att komma in som icke-bedömande skolbibliotekarie på det sättet.


Avslutningsvis svarade eleverna på vad som är bra och dåligt med att det är lätt att lägga ut texter och bilder i sociala medier. De fick göra två spalter och listade för- och nackdelar. Vissa hade svårt att komma på och andra skrev så pennan glödde. Jag sa att de skulle få fortsätta med detta nästa lektion, så att de tvingas tänka efter ordentligt.

Sedan min förra lektion har klassen även fått läsa Bamse-serien som Lilla viralgranskaren lanserat som ger 5 kloka råd om nätet. Klassläraren presenterade även uppgiften som går ut på att vi ska lära eleverna i åk 3 det vi tycker att man ska tänka på gällande medier.

Kommentarer