Lektion 3 Viralgranska

Vi repeterade vad vi lärt oss kring begreppet MEDIA. De kom ihåg viktiga begrepp som massmedia, avsändare, mottagare. Det dök upp frågor om varför det inte stod i nyheterna när ett hus i Grebo hade brunnit och om huset som brann i Linköping -som en elev sett igår- skulle komma på tv-nyheterna/lokaltidningen eller inte. Vi fick alltså en intressant diskussion om nyhetsvärde och reporterns makt att välja/välja bort.


Eleverna fick frågekort där de skulle samtala 3-4 elever om olika begrepp. De kände igen en del från våra tidigare lektioner och vissa fick de spekulera kring. Det var livliga och adekvata samtal, mycket roligt att de är engagerade i ämnet. När de sedan fick se viralgranskarens film om hajen, var de på hugget och ville direkt efter berätta om saker som de visste hade spridits fort, t.ex. kedjebrev på snapchat. Vi pratade om vem som ligger bakom sådana kedjebrev och hur man ska tänka och göra när man får ett.


Konversationskorten som eleverna fick efter filmen från Lilla viralgranskaren, avverkade eleverna i ett rasande tempo. De sa att de kände igen det mesta från våra lektioner och hade lätt att samtala om dem. Tidigare har jag upplevt att de inte “förstått” frågor och inte kommit igång, men att detta var väl bekant och genomarbetat underlättade mycket för dem.

Till sist skrev de i sina loggböcker. Det är ett svårt moment för många. De är osäkra på vad som förväntas av dem och rädda att svara “fel”. En elev fick svara muntligt och vi lärare skrev åt honom, vilket gjorde att han gav betydligt mer relevanta svar.

Kommentarer